La nostra Missió

La missió del Col·lectiu Wilson és contribuir al debat sobre l’autodeterminació a Catalunya a fi que els seus ciutadans puguin decidir el seu futur lliurement, sense por ni amenaces.

Els membres del Col·lectiu Wilson som acadèmics (de l'àmbit de l'economia i de la ciència política) que veiem amb preocupació com determinats partits polítics, mitjans de comunicació i analistes fan campanyes de desinformació que tenen com a objectiu atemorir els ciutadans de Catalunya i evitar que exerceixin lliurement el seu dret a decidir el futur del nostre país. A més d'antidemocràtiques, aquestes campanyes sovint estan mancades de sentit o contenen greus errors de mesura, interpretació o deducció tant de dades econòmiques com del marc polític i jurídic actual. També hem observat amb preocupació que algunes reaccions en contra d'aquestes campanyes s'han basat en arguments i prediccions que tampoc resisteixen un escrutini sistemàtic.

Davant d'aquesta situació, hem decidit crear el Col·lectiu Wilson per posar a l'abast de tothom els nostres coneixements i opinions, expressades de forma col·lectiva o individual, sobre els diferents debats que s'estan produint al voltant d'aquesta qüestió. El nostre objectiu és que, en el procés de reflexió i deliberació que s'acaba d'engegar, els ciutadans puguin destriar millor el gra de la palla, les veritats de les falsedats, les realitats de les exageracions i els arguments correctes dels incorrectes.

Per bé que a tots els membres del col·lectiu ens uneix la convicció que l'autodeterminació és un dret inalienable de tots els ciutadans i pobles, el nostre grup és políticament plural. Tenim opinions diferents pel que fa al funcionament de l'economia o sobre els criteris que han d'estructurar les normes de convivència política i social. Per tant, només els materials signats pel col·lectiu reflecteixen l'opinió d’aquest. Els documents signats individualment no reflecteixen necessàriament l'opinió dels altres membres del Col·lectiu Wilson.

A més dels nostres escrits, també tenim la intenció de penjar al nostre web continguts signats per altres persones que ens semblin d'interès i que contribueixin a la nostra missió.
El Col·lectiu Wilson no accepta ajuts, subvencions ni patrocinis de cap institució, pública o privada.

PER QUÈ WILSON?

El Col·lectiu Wilson pren el nom i s’inspira en el president nord-americà i premi Nobel de la Pau Woodrow Wilson (1856-1924), qui, arran de l’entrada dels Estats Units a la Primera Guerra Mundial, va dirigir les seves energies a transformar l'ordre internacional per tal de fer-lo conforme "a la raó i a la justícia i als interessos comuns de la humanitat" (Discurs davant del Congrés nord-americà l’11 de febrer de 1918). Fidel a aquests principis fonamentals, Wilson va proclamar que

Totes les aspiracions nacionals han de ser respectades; avui en dia els pobles només poden ser dominats i governats amb el seu consentiment. L'autodeterminació no és una expressió qualsevol. És un principi imperatiu de l'acció política que, a partir d'ara, cap estadista pot arriscar-se a ignorar.

Tot i que les potències aliades europees i el propi Senat americà van frustrar en part el projecte de Wilson, el respecte a l’exercici de l’autodeterminació va ser finalment recollit a la Carta Fundacional de les Nacions Unides i ha estat reafirmat en diverses ocasions pel Tribunal Internacional de Justícia. Entenem que contribuir a la seva defensa i a la seva articulació pacífica i racional és una tasca irrenunciable en aquests moments.

Pol Antràs
Carles Boix
Jordi Galí
Gerard Padró i Miquel